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MUSICWAVES : « On tient là peut être l’album de l’année dans sa catégorie » !! (5/5)

http://www.musicwaves.fr/frmReview.aspx?ID=15776&REF=WEEND-Ô_Time-Of-Awakening

« Weend’ô vous transporte dans un tourbillon d’émotions : ici la Musique confine à l’Art avec un grand A et un grand M. On tient là peut être l’album de l’année dans sa catégorie. »

Weend’ô est un groupe à part dans le paysage musical hexagonal. Le quartet, au-delà du travail de composition et d’interprétation, propose une vision artistique très développée et notamment sur scène comme en témoigne le très réussi « Fairytalacoustic » (2014) mêlant danse, théâtre et donc musique. Cette conceptualisation presque intellectuelle pourrait déstabiliser, cependant le groupe fascine l’auditeur et ne laisse pas indifférent depuis son premier essai « You Need To Know Yourself » (2012).
C’est donc six ans après que sort « Time Of Awakening ». Ayant placé la barre très haut dès l’origine, la pression est relativement forte sur les épaules de Weend’ô de faire aussi bien voire mieux avec ce nouvel album. La musique du combo est comme une fenêtre au travers de laquelle l’auditeur voit passer les différentes couleurs du ciel musical.  Celui-ci sera clair-obscur avec ‘Time Of Awaken part.1′ au rythme hypnotique sous forme de loop que vient rejoindre la guitare qui balance son premier solo d’emblée sans avertissement. L’auditeur est happé puis pris au piège des filets de Weend’ô, tel Ulysse paralysé par le chant des sirènes que Laetitia incarne. Puis la musique se tend et se densifie au fil de l’eau, à l’image de cette pochette minimaliste marquée d’un S inversé aquatique.

Elle est comme un courant contre lequel il est devenu impossible de lutter. Celle-ci offre cependant des accalmies comme sur ‘Time Of Awakening part.2′ : le piano subtil souligne le chant si délicat de Laetitia qui finit par s’effacer pour laisser les notes s’exprimer, puis un passage electro fait monter la tension pour amener la dernière partie de ce morceau phare éponyme. Celle-ci bouscule façon Riverside, ajoutant à la mélodie et la mélancolie une lourdeur presque metal où chaque musicien ira de son moment de gloire : la guitare avec ses soli très inspirés, la basse ronflante, la batterie incisive et le clavier final tout en nappes aériennes et atmosphériques qui calment le jeu.

Groggy, l’auditeur manque d’air, et ce n’est pas le titre suivant qui va l’aider à lui apporter de l’oxygène tellement ‘Angel Dust’ est d’une densité déconcertante où les breaks sont multiples, brusquement enchaînés et semblant manquer de liant. Le titre surprend, chamboule, désoriente un peu à la The Gathering, et demande plusieurs écoutes pour saisir les subtilités nombreuses (rythmes syncopés, passages planants, parties plus dynamiques) qui s’enchevêtrent jusqu’à l’explosion finale portée par le chant.

Weend’ô, après ce déluge d’émotions, soigne sa sortie avec le sublime titre ‘Elea’ découpé en deux parties. La première débute de façon plus calme accentuant une mélodie plus lisible avec une montée en puissance à l’image des dernières compositions d’Anathema avec un growl en arrière-plan qui densifie les lignes de chant soutenues une nouvelle fois par la magnifique intervention de la guitare. La seconde partie est encore plus symptomatique avec ce neo post rock si cher aux Anglais, où la magie opère avec juste quelques notes à hérisser les poils des bras.

Voilà un album qui prend aux tripes, magnifiquement exécuté, écrit et composé comme d’un seul homme – aucun des membres ne prend le pas sur l’autre, c’est un vrai album de groupe. Weend’ô livre avec maestria ce qui constitue, pour l’auteur de ces lignes, la grosse sortie de ce début 2018 et qui postule déjà au titre de meilleur disque de l’année.

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PROGRADAR recommends : Weend’ô « A group of talented and consummate musicians fronted by the amazing vocal talent of Laetitia »

http://www.progradar.org/index.php/2018/04/10/progradar-recommends-episode-5-frequency-drift-hillmen-deafening-opera-weendo/

Released 17th March 2018

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Weend’ô – Time of Awakening

There’s some really good music coming out of France. I’d heard of Weend’ô but it wasn’t until I’d made their acquaintance at last year’s Summer’s End Festival that I really got to see and hear how good they really were.

A group of talented and consummate musicians fronted by the amazing vocal talent of Laetitia, a singer heavily influenced by Anneke Van Giersbergen and one who has completely transcended any such comparisons now. The band’s sound has previously been described as falling somewhere between Pink Floyd’s more ambient moments and the modern riffs of Tool, a fair comparison although I feel they are ploughing their own unique musical furrow nowadays.

Atmospheric rock music with prog-tinged hues and a real under current of the blues to the fluent guitar playing, I find it totally addictive and fronted by Laetitia’s sultry rock voice it takes on a whole life of its own. ‘Time of Awakening’ is a call to humanity to keep faith and hope despite the appalling events currently afflicting the world. Discussed in the wistful and ethereal hymn Elea, nothing can stop the true evolution…

Seven songs, forty-three minutes long, this deeply engaging album will immerse you in Weend’ô’s singular musical world and it is a place you may find exceedingly difficult to leave. This wonderful album is definitely my unexpected find of the year so far for 2018.

Rating – 88/100

Released 30th March 2018

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Le grand magazine anglais « Classic Rock Society » cite : « A Splendid Album »

https://www.facebook.com/weendoband/photos/pcb.1786444061401597/1786443818068288/?type=3&theater

https://www.facebook.com/weendoband/photos/pcb.1786444061401597/1786443948068275/?type=3&theater

 

Quel Honneur pour Weend’ô de passer dans un grand magazine anglais !! Ce même magazine avait cité Weend’ô en mars dernier parmi le TOP 5 des meilleurs nouveaux groupes !!!

6000 exemplaires du CD covermount (dont le titre « Angel Dust radio edit » apparait) sont distribués à travers le Royaume Uni et au delà !

Déjà en janvier/février, Angel Dust apparaissait sur 20 000 exemplaires d’un autre CD covermount !

 

newtoplogo3 The Progressive Aspect UK

Review by The Progressive Aspect (UK) : « it easily matches up to Nightwish or Lacuna Coil in metallic content »

http://theprogressiveaspect.net/blog/2018/04/06/weendo-time-of-awakening/

Weend’ô – Time of Awakening

Article by: 

Music always has the ability to affect emotions, but although those moments are quite far between surprises happen. I first heard Weend’ô (pronounced ‘Window’, it’s Japanese) at the Summer’s End festival in Chepstow last year, and as seems to be the norm, organisers Huw and Stephen had pulled something special out of their bag of tricks. Weend’ô were the opening act for the Saturday afternoon. Arriving about 4 minutes late, hearing the end of their opening number I was immediately enraptured; musical control in all areas, covering multiple stylings and crowned with a voice that is almost as comfortable with the operatic as it is with the bluesified rock elements.

Although I purchased this album at Summer’s End, it was officially released on 2nd February 2018 on the newly formed Sonicbond label (another product of the dynamic duo, Stephen & Huw. You decide which one is Batman, I shall not be drawn). It remains great, and due to the release date available for my end of year selection, even though that is many month’s away!

It is atmospheric, combining music and sounds to a dramatic effect, the album seeking to address the turmoil around the world in 2017 and asking humanity to keep faith and hope, despite the worlds troubles; the band’s belief is that we are entering a new period of evolution and experiencing a new paradigm, even though many of the events have been very personal to the communities affected. High thoughts in a world troubled by religion, and in many cases the reaction being for some to become more spiritual. Angel Dust, the single from the album, addresses this from a personal perspective, and again in Elea but with a broader view. Even if you are unable to grasp the view that All is one – both the visible and invisible worlds – nothing can stop the true evolution…

Time of Awakening, both the title and the ensemble parts that make up the majority, is the opening piece, three pieces with a common thread and, from my point of view, dealing with the nature of change and that which is ‘force majeure’, meaning that we have no control over how and when these changes occur. Through speakers it is wonderful, through headphones it seems to reach another more involving level.

At times metallic, changing to almost folk, operatic, ballad-like, the voice of Laetitia Chaudemanche touches so many points, and those chills and thrills multiply. Although not listed as an influence on their web page, I find her voice reminiscent of Guesch Patti (Patricia Porasse), check out L’Homme Au Tablier Vert (Fleurs Carnivores)from Nomades (1990), though you may disagree. The lyrics provoke thought too, I recommend a hard copy of Time of Awakening album, it would be nice to read the words, but sadly the lyrics are not available here.

For a long piece in three parts, Time of Awakening does not pass slowly, and I am more than happy on the third listen as I write this review. Many an album requires a step back, reflection and consideration before depressing a key, had I done so here, my view would not change.

Max Rami and Térence Nguyen Van look the part of metal players, however appearances are deceptive and their performance are nuanced giving much depth to the music that could easily become lost in power chords and shredding. That is not to deny the contribution of the drumming of Nathanaël Buis, even in the quietest moments the band are one.

Angel Dust rings with emotion, the music opening with a metal riff before dropping to something far more subtle, and much like a towel from the radiator, wraps around you, enveloping you in its warmth. They really mix things up nicely.

 

The album concludes with the two part prayer Elea. With lyrics written from personal reflection and experiences, they pose questions for us on our own take on life’s journey and the future. It’s been a while since I have given this album a spin – so little time, so much music – but it is as fresh and still with those chill moments that I experienced when I walked into The Drill Hall at Chepstow the first time. I am very selective on my purchases at these events. Limiting my budget so as not feel the need to sell my soul to attain enlightenment, but with Time of Awakening I am very happy to have parted with my hard-earned cash.

The album, at least on the Bandcamp download, ends with the radio edit of Angel Dust, but give yourself a treat, purchase this, it easily matches up to Nightwish or Lacuna Coil in metallic content, and the rest is a joy too. Look out for live performances as well; the music itself is amazing, live it rises further up the celestial pyramid.

TRACK LISTING
01. Time of Awakening, Part 1 (7:05)
02. Time of Awakening, Part 1 (5:04)
03. Time of Awakening, Part 1 (8:06)
04. Angel Dust (8:20)
05. Elea, part 1 (7:07)
06. Elea, part 2 (4:18)

Total Time – 40:00

MUSICIANS
Laetitia Chaudemanche – Vocals, Keyboards, Lyrics
Térence Nguyen Van – Guitars, arrangements
Maxime Rami – Bass
Nathanaël Buis = Drums, Loops

ADDITIONAL INFO
Record Label: Sonicbond
Country of Origin: France
Date of Release: 2nd February 2018

DUTCH PROGRESSIVE ROCK : Review « Time of Awakening » (8/10)

http://www.dprp.net/reviews/2018-017#weendo

 

Weend’ô – Time Of Awakening

Weend'ô - Time Of Awakening
Country of Origin: France
Year of Release: 2018
Time: 39:04
Links:
Track List:
Time Of Awakening – Part I (7:06), Time Of Awakening – Part II (5:05), Time Of Awakening – Part III (8:07), Angel Dust (8:20), Elea – Part I (7:07), Elea – Part II (3:23)

Weend’ô are a band hailing from France, whose music is described as a mix of Pink Floyd‘s ambiance and Tool‘s modern riffing. They are described as « exploring the depths of the human psyche: its qualities and faults, its fears and joy, its relationships… The lyrics are written from real experiences and through melodic progressive rock, the audience is invited to a journey from the inside. » Time Of Awakening is their third release, following their debut album You Need to Know Yourself, and their live acoustic album Fairytalacoustic.

Time Of Awakening – Part 1 begins the journey with a minimalistic, yet ensnaring sound with some beautiful vocal work by Laetitia. There are some interesting riffs, some nice leads and licks. From this track alone, it is easy to see the influences from both Pink Floyd and Tool.

Part 2 has a softer, more « light » beginning, with more use of synths and piano to build the scene. A very chilled and relaxed piece, with some lovely keyboard work.

The final part of the trilogy starts with an almost Opeth type acoustic passage before the full band enters with some proggy goodness. Complex riffing intertwines with the drums and bass to keep you waiting expectantly. A powerful slab of riffs and soaring vocals that grabs you and doesn’t let go until the second half, where it is replaced with atmospherics to let you breathe.

The second half of the album kicks off with Angel Dust. Another slower-paced, more laid back and almost bluesy track, with a bit of a feel to it similar to The Sound Of Muzack by Porcupine Tree. This builds up into quite a powerful track that sounds like a good mix between the aforementioned tree and Anathema.

Elea Part 1 helps showcase the skill of the band, with a beautifully written song that flits between relaxed and a bit melancholy, with more staccato riffing and more anthemic choruses.

Finally, we come to the end of the album with Elea Part 2. A short but sweet finale, this is more just a rolling build up with a vocal melody over the top to bring in the end.

A very good album, perfect for fans of classic prog like Pink Floyd and modern prog such as Anathema and Porcupine Tree. The songs are superbly crafted, and every bit of the album keeps you hooked and content.

show video

Conclusion:

Calum Gibson: 8 out of 10

PROFIL PROG ROCK (Quebec/Canada) – Chronique de « Time of Awakening » (9.5/10) !! « Vraiment un beau coup de coeur »

http://www.profilprog.com/weendo-time-of-awakening-review

Voilà donc une belle surprise! Un deuxième album pour ce groupe français qui arrive à maturité et qui passe d’un album auto produit avec un financement de ses fans à un groupe à suivre qui vient de signer avec SONICBOND et qui reçoit l’appui et l’aide d’Alan Reed. Leur sonorité reste dans la gamme des très bons groupes progressifs de France, enrichie par la voix puissante et prenante de LAETITIA qui chante depuis longtemps et qui a fait des études en Angleterre. On est campé définitivement dans le progressif mélodique moderne avec des passages symphoniques, des accents plus acérés métalliques et un bel album dédié au maintien de l’espoir dans l’humanité malgré les ratés mondiaux récents.

Les musiciens se connaissent bien et livrent la marchandise. J’ai adoré les arrangements, les passages de piano, les atmosphères mystérieuses et les rythmes soutenus. La structure musicale m’a fait penser à du Yes période FRAGILE pour sa basse expressive et sa balance clavier-guitare mais on retrouvera des passages ‘floydiens’ à la MEDDLE mais aussi des guitares musclés et un batteur remarquable. La composition et l’aspect symphonique m’a aussi rappelé le groupe cubain ANIMA MUNDI. En plus la voix de Laetitia est superbe et invite des comparaisons flatteuses avec THE GATHERING.

Dans le détail on a droit au début à une suite en trois temps de 20 minutes qui donne le ton et le titre de l’album. ‘Time of Awakening’ est une superbe ode progressive variée et complexe. Les passages instrumentaux sont longs et fascinants que ce soit la guitare juste et mouvante et TERENCE ou les synthés surprenants de LAETITIA ou la fondation irréprochable du tandem basse-batterie. La troisième partie est un opus classique qui vaut l’album à lui seul mais toute la suite est excellente. La première partie contient un solo de synthé époustouflant vers la fin et la deuxième un magnifique passage de piano rappelant les grands maîtres KEITH ou RICK. Pour le morceau qui suit, on a droit à un petit virage métal avec ‘Angel Dust’ moins concordant avec le reste de l’album à mon avis. Il vient en deux versions: l’original et radio et fait plus dans le métallique dans son concept mais quand même plaisant surtout dans sa version longue (la version courte est inutile selon moi et distrayante).  Vient ensuite une autre suite en deux parties faisant 10 minutes et demi et qui offre un beau mélange de ‘Worldbeat’ et de ‘psychédélique’ et qui s’intitule ‘Elea’. La première partie contient un très beau solo de guitare en finale et la deuxième partie une belle progression avec des vocalises hommes et femmes et le rythme ‘floydien’ annoncé plus haut.

Vraiment un beau coup de coeur. Un album qui va attirer l’attention des aficionados prog et qui va se comparer aux très bons de la cuvée 2018.  Tout est bien intégré, le message est clair, la voix féminine envoûtante et ressentie, la production excellente, la composition sublime. Définitivement du très bon prog moderne qui va plaire aux jeunes et aussi aux dinosaures dont je suis. Les musiciens sont très talentueux. Si vous aimez le prog symphonique et les groupes comme ANIMA MUNDI vous serez comblé. Pas loin d’un album essentiel. On attend déjà la suite. Ils méritent amplement nos encouragements.